Baccarat este unul dintre cele mai populare jocuri de cazino din lume. Originile jocului datează din anii 1500, însă nimeni nu știe exact când și cum a apărut cu exactitate jocul. Unii spun că acesta are ceva în comun cu un ritual antic etruscian în care se decidea dacă o fată virgină devenea soția preotului sau nu. Această fată trebuia să dea cu un zar cu nouă fețe, iar zarul îi decidea soarta. Dacă reușea să dea de un opt sau nouă, devenea soția preotului.
Dacă fata nimerea un șase sau un șapte, acesteia nu i se permitea să ia parte la nicio slujbă sau activitate religioasă. În final, dacă zarul se oprea pe un număr mai mic decât 5, tânăra era aruncată în mare. În zilele noastre, cel puțin două țări, Italia și Franța, pretind că ar fi inventatoarele jocului. În primul rând, cuvântul “baccara” vine din limba italiană, precum și din cea franceză, în ambele însemnând zero.
Istoria pe scurt a baccaratului
Cea mai populară versiune despre începuturile baccaratului ca joc de noroc sună cam așa: Felix Falguierein a inventat jocul folosind cărțile de tarot. Mai târziu, în 1490, jocul apare în Franța, iar francezii și schimbă numele în baccarat banque, iar mai apoi în Chemin de Fer. Chemin de Fer înseamnă calea fierului, sau șinele de fier. Numele jocului a fost pus din cauza cutiei de fier din care se decartau cărțile în Franța. Jocul a fost extrem de popular printre nobilimea franceză (baccaratul este și azi considerat un joc dedicat celor bogați și puternici) înainte să devină un joc de cazino. Chemin de Fer era susținut financiar de către jucători, iar cazinoul pur și simplu lua un comision din câștigurile acumulate în joc.
În curând, Chemin de Fer ajunge în Anglia, acolo unde se face remarcat și este jucat îndeosebi de elitiști. Regulile se schimbă din nou, iar jocul primește numele de baccarat european. Cazinoul devine bancherul jocului, iar jucătorul poate decide dacă vrea sau nu o carte în plus.
Mai apoi, baccaratul trece Atlanticul și ajunge în Statele Unite. Se întâmpla undeva la începutul secolului al 20-lea. Jocul nu a fost însă un succes imediat din cauza popularității de care se bucura la acea vreme jocul de blackjack. Chiar și așa, jocul a fost primit destul de bine de argentinieni și mai ales de către cubanezi. Acolo s-au pus bazele unei noi versiuni de baccarat, cunoscută și azi ca baccarat nord-american sau baccarat punto banco. La punto banco, jucătorul nu poate să ia nicio decizie în afară de pe cine să parieze, pe Bancher, Jucător sau pe Egal. Jocul s-a bucurat de multă vâlvă în Cuba până când Fidel Castro a venit la putere și a închis toate cazinourile din țară.
Tommy Renzoni a fost cel care a introdus jocul în Statele Unite. Acesta juca baccarat la Havana și, după ce s-a trezit cu toate cazinourile închise în urma lui, a plecat la Las Vegas cu tot cu baccarat în 1958. A ajuns imediat la o înțelegere cu cei de la Sands Hotel & Casino să instaleze o masă de baccarat. Renzoni a folosit aceleași reguli, de la punto banco, pe care le utiliza în cazinourile din Havana.
Din acest motiv, punto banco a devenit varianta normală de baccarat în America. Deși au apărut unele probleme în joc, acesta a rămas în SUA până în zilele noastre. Tommy Renzoni a scris două cărți despre baccarat, “Renzoni on Baccarat” (Renzoni despre Baccarat, tr.) și “Baccarat: Everything You Want to Know about Playing and Winning” (Baccarat: Tot ce trebuie să știi dacă vrei să joci și să câștigi, tr.)
Tabele de scor la baccarat
Baccaratul este un joc cuprins de superstiție. Majoritatea jucătorilor țin evidența istoriei pantofului, fie pe hârtie, fie cu ajutorul unor ecrane care afișează istoria fiecărei mâini de la începutul pantofului de cărți de joc. Există mai multe moduri în care poți să înregistrezi această informație. Companiile care vând aceste ecrane care arată istoria pantofului le prezintă în diferite forme, conform celor mai populare metode prin care jucătorii încearcă să găsească tipare.
Înainte de a merge mai departe, iată cum vom nota de acum înainte termenii importanți. Când ne vom referi la pariul în sine, vom folosi literă mare la început de cuvânt. Când ne vom referi la jucătorul care joacă la masa de baccarat, vom folosi literă mică.
Cei mai mulți jucători de baccarat vor fi de acord cu următoarea afirmație: să încerci să prezici următoarea mână este o pierdere de vreme. Din motive practice, află că șansele sunt aceleași la fiecare mână, iar istoria ultimelor mâini nu contează cu adevărat. Înainte de a te enerva, da, știm că dacă ai putea folosi un calculator, sau un numărător de cărți, atunci ai putea lua decizii mai inspirate folosind aceste metode, numărând cărțile rămase și ghicind mâinile care urmează să vină. Însă și acest lucru va rezulta foarte rar într-un avantaj. Totuși, nu despre asta vorbim aici. E bine de știut doar că încercând să găsești un tipar în trecutul câștigurilor Bancherului sau Jucătorului este la fel de inutil ca și încercarea de a prezice următoarea culoare la ruletă, luându-te după câte roșii și câte negre au picat înainte.
Multă lume se întreabă de multă vreme cum funcționează acele tabele pe care le vedem deasupra meselor de joc, care arată istoria pantofului aflat în desfășurare. Grație unor experți care lucrează la The Venetian în Las Vegas, am reușit să facem o trecere în revistă a acestor tabele, încercând astfel să ți le explicăm și ție. Așadar, acum că am făcut introducerile, să-i dăm bătaie. Iată o imagine cu un tabel tipic de la cazinoul The Venetian. Există mai multe componente pe ecran, despre care vom vorbi mai jos.
Farfuria cu mărgele
Această secțiune se numește Farfuria cu mărgele. Obișnuia să fie o tavă pe care jucătorii o puteau cumpăra, cu anumite cuburi pe care se treceau câștigurile de la Jucător, Bancher și Egal. Câștigurile se notează așa: Albastru – Jucător, Roșu – Bancher, Verde – Egal. Jucătorul începe notarea din colțul din stânga sus și merge cu ea în jos. Când ajunge la ultimul rând, se mută cu o coloană la dreapta și revine înapoi sus.
Big Road
Următoarea secțiune, din poza de mai sus, este numită Big Road. Aceasta ține evidența câștigurilor pe pariurile pe Bancher și Jucător. De asemenea, se ține cont și de pariurile pe Egal și cele de margine, prin linii oblice sau puncte. Mai exact, un egal este notat cu o linie verde între două victorii pe Bancher și Jucător. O pereche de Jucător se notează cu un punct albastru în partea de dreapta jos a mâinii la care a apărut. O pereche de Bancher se notează cu un punct roșu în partea de stânga sus. Pentru a face totul cât mai simplu de urmat, în acest exemplu s-au folosit doar câștiguri pe Bancher și Jucător.
Așa cum se întâmplă și la Farfuria cu mărgele, jucătorul începe notarea pariurilor câștigătoare din colțul din stânga sus, notând câștigurile pe Jucător cu albastru, iar cele pe Bancher cu roșu. În loc de un cerc solid cu un simbol chinezesc în mijloc, la Big Road se folosesc doar marginile cercurilor pentru a desena aceste pariuri câștigate.
Față de Farfuria cu mărgele, la Big Road jucătorul începe să noteze pariurile într-o coloană nouă atunci când jocul se schimbă și câștigă mâna opusă, fie ea de Jucător sau Bancher. Tabelul are 6 coloane în adâncime. Dacă se întâmplă să fie mai mult de 6 câștiguri consecutive pe Jucător sau Bancher, atunci rezultatele se mută pe o coloană nouă, aici fiind deja vorba de ceea ce se cheamă o coadă de dragon. În exemplul nostru nu se întâmplă asta, pentru că nu sunt niciodată mai mult de patru victorii consecutive din aceeași categorie.
Big Eye Boy
La următorul tabel lucrurile nu mai sunt la fel de evidente ca și până acum, așa că va trebui să ne uităm cu atenție la ce se întâmplă. Așa cum am spus și la început, jucătorii de baccarat sunt foarte superstițioși de felul lor. În timp ce strategiile pe care le folosesc pentru a găsi tipare pot fi complicate de-a binelea, un adevăr clar este acela că le place predictibilitatea și tiparele repetitive. De exemplu, dacă ultimele 12 mâini au fost BBBJJJBBBJJJ, mai mult ca sigur că toată lumea de la masa de joc ar paria pe Bancher la următoarea mână.
Vei observa că victoriile vin în grupuri de câte trei. La Big Eye Boy, tabelul este folositor în a stabili cât de repetitiv este pantoful jucat. Intrările de culoarea roșie sunt un semn al repetivității, iar cele albastre indică haos, adică un pantof iregular. E important de notat că la tabelul Big Eye Boy, roșul și albastrul nu au nicio legătură cu câștigurile pe Bancher și respectiv Jucător, așa cum se întâmplă la cele două tabele de mai sus.
Prima notare în Big Eye Boy se face din mâna de după prima notare din a doua coloană a lui Big Road, pentru că doar așa există suficientă informație pentru a decide dacă apare sau nu un tipar. Aici lucrurile încep să devină tehnice, așa că mare atenție. Fiecare notare în tabelul Big Eye Boy, precum și în următoarele două tabele, se referă la o intrare specifică din Big Road. Fiecare notare din tabelul Big Eye Boy se face în următorul fel:
Dacă mâna în cauză duce la apariția unei noi coloane în Big Road, atunci compari ultimele două coloane din Big Road. Dacă sunt de aceeași mărime, atunci vei nota un cerc roșu în Big Eye Boy. Dacă nu, atunci vei nota un cerc albastru. Dacă mâna în cauză este aceeași cu cea anterioară, în afară de egaluri, atunci compari celula de la stânga cu cea nou creată în Big Road, cu cea de deasupra acesteia. Dacă aceste două celule sunt aceleași, indiferent dacă e vorba de Jucător sau Bancher, atunci vei nota un cerc roșu în Big Eye Boy, iar dacă nu, vei desena un cerc albastru.
Cu alte cuvinte, să luăm în considerare ultima intrare în Big Road. Astfel, ne mutăm cu o celulă la stânga. Mai apoi, cu una în sus. Dacă mutarea în sus nu rezultă într-o schimbare, pui roșu. Dacă rezultă într-o schimbare, pui albastru. Dacă Big Road are o coadă de dragon, pentru a explica cum stau lucrurile la Big Eye Boy, Small Road și Cockroach Pig, să zicem că Big Road are o adâncime infinită, întreabă-te doar ce s-ar întâmpla în acest caz. Ține minte că Big Road conține doar tipare alternative de x câștiguri pe Jucător și x câștiguri pe Bancher, atunci Big Eye Boy ar fi în totalitate roșu.
Pentru a te ajuta să înțelegi această parte, am explicat mai jos fiecare intrare în Big Eye Boy după cum urmează. Am pus rezultatele într-un tabel Excel pentru a vedea exact punctele de pe grilă. De exemplu, prima intrare arată celula A1 de pe tabelul Big Eye Boy. Aceasta corespunde cu aceeași mână reprezentată în celula C1 de pe tabelul Big Road. Pentru că celula C1 este începutul unei noi coloane, verificăm dacă ultimele două coloane sunt egale ca lungime. Dacă da, vom colora celula A1 a tabelului Big Eye Boy în roșu.
Big Road
Big Eye Boy
Small Road
Următorul tabel este cel numit Small Road. Tabelul Small Road funcționează exact la fel ca și Big Eye Boy, doar că sare peste coloana de la stânga coloanei actuale din Big Road. Pentru a avea destulă informație să meargă mai departe, tabelul Small Road trebuie să aștepte până ce intrarea după prima intrare de pe a treia coloană a Big Road. Iată cum se înscriu date în Small Road.
Dacă mână aflată în joc cauzează o nouă coloană în tabelul Big Road, atunci aceasta se compară cu prima și cu a treia coloană de la stânga noii coloane din Big Road. Dacă acestea sunt egale ca lungime, atunci vei nota un cerc roșu în Small Road. Dacă nu, atunci vei nota un cerc albastru.
Dacă mâna jucată are același deznodământ cu cea jucată anterior, în afară de egaluri, atunci compari celula aflată la două celule în stânga intrării noi de pe Big Road cu celula de deasupra acesteia. Dacă cele două celule sunt aceleași, indiferent de pariul câștigător, atunci vei marca un cerc roșu în Small Road. Dacă nu, vei desena un cerc albastru.
Ca de obicei, să luăm în considerare și ultima intrare în Big Road. Atunci, vei muta două celule la stânga, după care în sus. Dacă mișcarea în sus este de aceeași culoare, vei nota un cerc roșu. Altfel, vei nota unul albastru. Tabelul Small Road din imaginea de mai sus a fost prea mare pentru a încăpea pe tabelă, așa că primele patru coloane au fost lăsate pe dinafară. Acestea erau AARRAR (A=Albastru, R=Roșu, n.r.)
Cockroach Pig
Următorul tabel de pe afișaj este Cockroach Pig. Acest tabel funcționează la fel ca și Small Road, cu excepția că sare peste două coloane la stânga coloanei curente din Big Road. Pentru a aduna destulă informație, Cockroach Pig trebuie să aștepte până ce intrarea după prima intrare din a patra coloană a Big Road se completează. Iată cum se înregistrează informația în acest tabel de istoric al pantofului de cărți de joc.
Dacă mâna în cauză duce la crearea unei noi coloane în tabelul Big Road, atunci compari prima și a patra coloană de la stânga cu cea mai nouă coloană a acestuia. Dacă sunt egale în lungime, atunci vei nota un cerc roșu în Cockroach Pig. Dacă nu, vei nota un cerc albastru. Dacă mâna în cauză este aceeași cu cea anterioară, fără a lua în calcul egalurile, atunci compari celula aflată la trei celule depărtare la stânga de intrarea cea nou creată în Big Road cu celula aflată direct deasupra acesteia. Dacă cele două celule sunt identice, atunci vei nota un cerc roșu în Cockroach. Dacă nu, vei nota unul albastru.
Ia în calcul ultima intrare în Big Road. Mai apoi, mută-te trei celule la stânga. Mută-te mai apoi o celulă în sus. Dacă mișcarea nu rezultă în nicio schimbare de culoare, atunci marchează cu roșu asta, altfel, marchează cu albastru.
Alte statistici
Ultima imagine din acest articol arată partea din dreapta sus a ecranului. Partea din stânga ține evidența statisticii pantofului pentru cât de des a fost câștigat un pariu. Acesta nu este un exemplu prea realist, pentru că se notează doar câștigurile pe Bancher și Jucător, din motive lesne de înțeles. Partea din dreapta afișează ce se întâmplă pe Big Eye Boy, Small Road și Cockroach Pig, urmând să spună dacă următoarea mână este una care va aduce victoria Jucătorului sau Bancherului.
sursa foto: Wizard Of Odds